tisdag 10 juni 2014

Jag trampar fel- men faller inte







Det har nu gått lite drygt en månad sedan jag bestämde mig för att bli helt fri(sk). En månad full av nya händelser och intryc.! Den absolut största förändringen har varit att jag påbörjat en intensivutbildning för att ta körkort. Utbildningen har varit extremt tuff, med plugg och körlektioner  i princip dygnet runt. Det har varit så oerhört mycket nytt att lära sig och ta in; jag har aldrig tidigare suttit bakom ratten och har noll intresse av bilar. Så de senaste tre veckorna har jag läst teori tills ögonen blöder och tränat i timmar på att koppla, bromsa, styra och gasa.


All stress och press har ibland lett till att jag glömt bort att ta hand om mig själv. Två eller tre gånger under den senaste månaden har jag "trampat snett". Det vill säga: tillfälligt tagit tillbaka några av mina destruktiva beteenden. Klarspråk: jag har bytt ut mat mot godis.
Inte bra alls, det är jag högst medveten om.
Men...

Skillnaden mellan då och nu är ändå ytterst påtaglig: jag trampar fel men faller inte. Jag låter mig själv inte falla längre. Istället ser jag det för vad det faktiskt är: ett tillfälligt snedsteg, som varken kommer eller behöver utvecklas till ett totalt återfall. Där jag förut lät det fortgå i veckor, ibland månader, tar jag numera tag i det redan dagen efter Jag reser mig helt enkelt upp, borstar av mig och fortsätter framåt med förnyad styrka!

Och, som jag tidigare nämnt, så tar jag idag ett steg tillbaka för att bättre kunna överblicka situationen. Vad gick fel? Hur kan jag göra annorlunda nästa gång?

Svaret den här gången kan sammanfattas i två punkter:

1. Kom ihåg att äta ordentligt 
(Det minskar risken för godiscravings betydligt)

2. Själen behöver sitt!
(Ta pauser, var snäll mot dig själv, se en bra film, gå och träna- gör saker som gör dig lycklig och ger dig energi helt enkelt! Detta är om möjligt ännu viktigare i stunder av stress; små oaser av lycka.)

Oavsett hur stressigt jag än har det- dessa två saker ska jag bara inte rucka på!

Så nu går jag vidare, lite klokare, lite starkare. Med en passion som brinner klarare än någonsin: Jag ska bli helt fri(sk)!

Jag ska fylla mitt liv med kärlek och vänskap. Jag ska skratta, jag ska gråta, jag ska känna. Men framför allt ska jag leva.

                                               "In any given moment we have two options:
                                                to step forward into growth or to step back
                                                                         into safety."
     - Abraham Maslow.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar